Dworzec PKP w Tarnowie

Tarnów
50°00'22"N 20°58'28"E (50.006251, 20.974472)
202 m n. p. m.
W związku z otwarciem w 1856 r. odcinka kolei żelaznej Karola Ludwika, łączącego Tarnów z Bochnią i Dębicą, w Tarnowie powstał najpierw prowizoryczny budynek stacji. Stały, okazały, wieloczłonowy dworzec kolejowy w stylu neorenesansowo-tyrolskim zbudowano w latach 1859–1861. W 1892 r. kolej, prowadzącą już wtedy ze Lwowa przez Przemyśl, Tarnów i Kraków do Wiednia, upaństwowiono i rozpoczęto jej modernizację. W latach 1906–1910 powstał obecny, bardzo reprezentacyjny gmach dworcowy w Tarnowie. Należał on do najokazalszych obiektów tego typu w Galicji. Zbudowany został według projektu E. Baudischa z wiedeńskiego Ministerstwa Kolei Żelaznych. Jest to wieloczłonowa barokowo-modernistyczna budowla, przypominająca wielkopańską barokową rezydencję. Składa się z trzech dużych pawilonów umieszczonych na jednej linii, dwóch skrajnych budynków oraz czterech piętrowych łączników. Przed dworcem znajduje się obszerny plac dworcowy. Dominującym elementem założenia przestrzenno-architektonicznego jest znajdujący się na jego głównej osi, imponujący rozmiarami i nakryty kopulastym dachem mansardowym, pawilon głównego westybulu. Po jego obu stronach znajdują się dwa podobne, nieco mniejsze pawilony, mieszczące niegdyś luksusową restaurację i poczekalnię pierwszej klasy. W skrajnych budynkach były niegdyś pomieszczenia biurowe i pocztowe oraz bagażownia i mieszkanie naczelnika stacji.
Wszystkie główne pomieszczenia budynku stacyjnego miały ciekawą architekturą, a także bogaty eklektyczno-secesyjny wystrój. Była to ozdobna stolarka drzwi i okien z witrażami, sztukaterie, wzorzyste posadzki oraz mosiężne kandelabry, kinkiety i różnego rodzaju okucia. Na ścianach rozwieszone były dużych rozmiarów obrazy z górskimi widokami Tatr i Pienin, z których do dziś zachowały się cztery. Przetrwały też osłaniające perony wiaty o żelaznej konstrukcji i ozdobnych żeliwnych kolumnach.
Z dworcem kolejowym w Tarnowie związane są dwa ważne wydarzenia z okresu II wojny światowej. Pierwsze, według niektórych historyków, oznacza, że w Tarnowie rozpoczęła się najtragiczniejsza wojna w dziejach ludzkości. 28 sierpnia 1939 r. do Tarnowa wyjechały pociągi z ostatnimi zmobilizowanymi jednostkami wojskowymi, a kilka godzin później doszło do tragedii. O godzinie 23:18 na dworcu kolejowym w przechowalni bagaży nastąpił wybuch bomby zegarowej. Pod gruzami zniszczonego dworca zginęło 20 osób przebywających w poczekalni i restauracji trzeciej klasy, a 35 osób zostało rannych. Straty w ludziach byłyby z pewnością większe, gdyby wybuch nastąpił podczas postoju na stacji transportu wojskowego, lub bezpośrednio po przyjeździe pociągu ze stacji Kraków. Ośmiominutowe opóźnienie tego pociągu uchroniło wielu pasażerów. Bomba przywieziona została w dwóch walizach z Krakowa przez terrorystę Antoniego Guzego, od wyszkolonego w Niemczech Neumanem. Ofiary zamachu upamiętnia tablica na ścianie dworca.
Drugim wydarzeniem był pierwszy masowy transport więźniów z tarnowskiego więzienia do Oświęcimia. Zorganizowany został przez Sicherheitspolizei. Rozpoczął się 14 czerwca 1940 r. i składał się z 728 Polaków, wśród nich około 20 osób pochodzenia żydowskiego. Byli to więźniowie polityczni pochodzący z Tarnowa, Krakowa, Rzeszowa, Zakopanego, Jarosławia, Przemyśla, Sanoka i Nowego Sącza związani z polskim ruchem oporu przeciw Niemcom.
Na stacji kolejowej, od strony peronu pierwszego, odsłonięto obelisk upamiętniający wszystkie transporty do Auschwitz, jakie wyjechały z Tarnowa. Na obelisku umieszczone są nazwiska wszystkich więźniów z pierwszego transportu oraz napis w języku polskim o następującej treści: „14 czerwca 1940 roku z rampy dworca PKP Niemcy deportowali do Konzentrationslager Auschwitz 728 więźniów politycznych przetrzymywanych w tarnowskim więzieniu. Stali się oni pierwszymi ofiarami najtragiczniejszego w dziejach świata obozu zagłady, w którym hitlerowcy zamordowali półtora miliona ludzi różnych narodowości. W latach 1940–43 z Tarnowa do KL Auschwitz wywieziono w 50 transportach 7 tysięcy więźniów. CZEŚĆ ICH PAMIĘCI! Tarnów 14 czerwca 2010 r."

Miesto sa nachádza na chodníkoch

Stiahnuť aplikáciu

Naša webová stránka používa súbory cookie, vrátane na štatistické účely. Ak nechcete, aby sa ukladali na váš pevný disk, zmeňte nastavenia prehliadača.
Viac o tomto......